1 Miloš Zeman
Současná hlava státu Miloš Zeman twitterový účet nevlastní a ten facebookový využívá střídmě, převážně k tomu, aby informoval o svém programu a o programu první dámy. Hemží se tak fotkami z nejrůznějších jmenování, slavnostních setkání a pietních akcí. Přesto má ze všech kandidátů Zemanova facebooková stránka největší sledovanost.
Své názory a komentáře k aktuálnímu dění na profilu Zeman až na výjimky přímo neprezentuje. Supluje to ale tím, že zde odkazuje na veškeré rozhovory, kterých se účastnil, a na jednotlivé díly pořadu Týden s prezidentem TV Barrandov.
Komentáře i kritiku zastane Ovčáček, Zeman na webu mlčí
Ostatně komentování společenského a politického dění nechává na svém mluvčím Jiřím Ovčáčkovi, jehož facebookový profil a twitterový účet naopak překypují aktivitou. Denně se na nich objeví hned několik nových příspěvků.
Miloš Zeman (73) a Jiří Ovčáček (38) na síti:
|
Ovčáček převážně sdílí nejrůznější články českých médií, které doplňuje vlastním komentářem. Jen zřídkakdy si také odpustí příležitost ke kritice dalších prezidentských kandidátů, převážně Jiřího Drahoše, „Pražské kavárny“, médií, případně Evropské unie.
Jeho příspěvky tak nezřídka vyvolávají značnou kontroverzi. Asi nejvýraznějším příkladem byl jeho zářijový komentář, ve kterém přirovnal Evropskou unii k nacistické Říši kvůli sporu o tuzemák.
Nebo příspěvek ze začátku prosince, kdy například ostře reagoval na varování Jiřího Drahoše před ovlivňováním prezidentské volby dezinformačními weby. „Normalizační praktiky má v krvi, jak prokázal publikováním sobotkovsko-jandovského seznamu nepohodlných,“ napsal Ovčáček na Facebook.
Přitom po oznámení kandidatury Miloše Zemana Ovčáček tvrdil, že nebude na protikandidáty útočit. „Já určitě nebudu hanit protikandidáty, v žádném případě. Nebudu na ně útočit,“ řekl Ovčáček s tím, že reagovat bude pouze v případě útoků na Miloše Zemana.
Kampaň, či nekampaň? Toť otázka...
Mimo profily Zemana a Ovčáčka se na sociálních sítích prezentuje ještě iniciativa „Zeman znovu 2018“. Její twitterový účet sice sledují jen asi čtyři stovky lidí, ale na Facebooku má více než 43 tisíc čtenářů. Iniciativa informovala zejména o postupu sbírání podpisů pod prezidentskou kampaň a čas od času odkazuje na články týkající se prezidenta Zemana..
Každopádně ve srovnání například s Ovčáčkem není na sociálních sítích příliš aktivní – mezi jednotlivými příspěvky je často rozmezí i několika dnů či týdnů.
Není známo, kdo přesně tyto účty spravuje. Stojí za nimi sdružení „Zeman znovu 2018“ na podporu znovuzvolení prezidenta Zemana, které se postaralo už i o vylepení billboardů v rámci stejnojmenné kampaně a jehož logo se objevilo i na letácích se Zemanovou starší fotografií, které se objevily v poštovních schránkách po celé republice.
Zeman přitom po oznámení své kandidatury uvedl, že žádnou kampaň nepovede. Jeho mluvčí tento rozpor vysvětloval tím, že ač podpora ze strany sdružení probíhá s vědomím Miloše Zemana, sám ji nijak neinicioval a není jejím objednavatelem. „Každý občan ČR má právo podpořit různými formami jakéhokoliv prezidentského kandidáta. Někdo posílá kandidátům statisíce a statisíce, jiný vydá třeba informační materiál,“ dodal.