Částky, které většiny stran utrácejí za volební plakáty a billboardy, se pohybují kolem pěti milionů korun. Financování kampaní se zpravidla dělí na dvě části: na centrální náklady a ty celkové. Ve výsledku se tak finální účet značně liší a snaha lovit hlasy na poslední chvíli se může politikům prodražit.
Rozdíl ve fakturách za nejrůznější reklamní služby, objednávky nebo propagační předměty je vidět také na komunálních a senátních účtenkách napříč stranami.
„KDU-ČSL z ústředí vyčlenila na komunální volby 1,2 milionu, pro Prahu pak další milion korun. Senátním kandidátům ústředí strany vyčlenilo 5 milionů korun. Jinak komunální i senátní kandidáti si mimo finance vyčleněné z ústřední kanceláře shánějí na kampaň další prostředky sami. Jednotlivé organizace si o využití finančních prostředků rozhodují samy, totéž platí o hospodaření jednotlivých kandidátů do Senátu“, potvrdila redakci iDNES.cz mluvčí KDU-ČSL Denisa Morgensteinová.
Největší strany a hnutí se pohybují v rozmezí desítek utracených milionů korun. V pomyslném žebříčku vede hnutí ANO, které celkově za volební kampaň zaplatí přes 130 milionů korun.
ČSSD na kampani také nešetří a celkově zaplatí zhruba 35 milionů korun. Z toho jde 25 milionů na komunální a 10 milionů na senátní volby. Podle mluvčího strany Jiřího Svěráka jsou jako jediná strana z těch největších vedení jako osamocený právní subjekt. „Náklady kampaně tak nedělíme na centrální a celkové“, doplnil Svěrák.
Hnutí STAN pak do propagace svých kandidátů vložilo na 20 milionů korun. Celkové náklady podle mluvčího Tomáše Pergla vyrostou maximálně ještě o deset milionů korun.
Hnutí v hlavním městě spolupracuje v kandidatuře se stranou TOP 09 jako Spojené síly pro Prahu. Náklady si tak mezi sebe dělí v poměru 1:2. V praxi to znamená, že pokud STAN zaplatí 5 milionů, TOP 09 dá 10 milionů, jak nám společně potvrdily obě strany.
Kandidáti shánějí milionyCentrální náklady - Strany i hnutí mají na volební kampaň vyčleněné peníze, které předem schválí a následně rozdělí mezi jednotlivé složky strany (ústředí, krajské i okresní výbory a senátory). Celkové náklady - Jde vyúčtování volební kampaně i s financemi, které si sehnali sami kandidáti v rámci podpory, darů, apod. |
Za první trojicí se čísla jednotlivých stran vzájemně podobají. ODS věří v šikovnost svých kandidátů a na PR dala z centrály jen pět milionů, i když ve výsledku počítá s celkovými náklady kolem 40 milionů. KDU-ČSL se náklady na kampaň pro zastupitele i senátory zvednou asi o dvacet milionů korun. Z centrály dostali straničtí kandidáti přes 7 milionů, ale celkově se mají podle prvních hrubých odhadů strany náklady vyšplhat na 22 až 27 milionů korun.
Jedna z nejlevnějších kampaní připadá KSČM, která z centrály uvolnila přes pět milionů korun. Víc než 12 milionů by shánění hlasů nemělo stranu stát. Kandidáti Komunistické strany Čech a Moravy také patří v celorepublikovém srovnání k nejstarším.
Česká pirátská strana utratí na 14 milionů korun, i když centrálně uvolní jen pět milionů. Strana totiž těží z úspěchu ve volbách do sněmovny a dělí peníze poměrnou většinou. Mluvčí strany Karolína Sadílková nám pak uvedla příklad, jak dělení funguje.
„Na kampaň v Praze připadá ve výsledném součtu stejný rozpočet jako na zaplacení celé komunální kampaně, tedy zhruba 3 miliony korun. Například brněnská kampaň stojí zhruba 600 tisíc korun a náklady Pirátů v Ostravě jsou okolo 300 tisíc korun,“ uvedla mluvčí Pirátů. Každý postupující kandidát na senátora pak má dostat ještě jednorázovou stotisícovou injekci na boje v druhém kole.
TOP 09 má prozatím k dispozici jen centrální účet, který se zastavil na jedenácti milionech. Stejně tak SPD počítá s podobnými náklady jako ve sněmovních volbách, tedy zhruba 25 miliony. Celkovou částku však nemá k dispozici. Podle mluvčí Svobody a přímé demokracie Michaely Dolenské náklady na komunální i senátní volební kampaň zveřejní až po skončení voleb.
Primátorská superdebata iDNES.cz: